Kcal vs. zdravá strava

Zora W. Tak to si ma ukludnil (nie, že by ma tešilo poznanie, že existuje viac takto trpiacich duší), ale už nemám vo svojich útrobách zašitú malú výčitku, že čo som si to tým, ako by moja mamina povedala, “nežraním”, spôsobila.
Možno je to akási prirodzená obrana organizmu “už nikdy viac” xixi.

Miro Vesely EvaEva: teba si ešte hmlisto pamätám. Kŕmila si ma kusami mŕtvol kuriatok a tuším sme sa aj ožierali.
:-U

Zora W.: pri čokoláde voľ podľa toho, čo chceš. ak sladké, klasiku. ak účinok, tak veľa percentnú. v kalóriách sú príliš malé rozdiely.

Tuky: tak to tu máme všetci. mnoho tuku už neznesieme, nie toľko, ako pred schudnutím. hlavne mi (nielen mne) býva zle z rezňov a koláčikov… Keby šla okolo Lívia, povedala by ti, aký večer si zorganizovala pred pár dňami po jednom maličkom domácom koláčiku. Ja som ho oňuchal a hneď som vedel, čo by bolo. ona neodolala a – bolo. Pritom bežne chlípem oleje, absolútne bez problémov. Ľanový je dobrý, ale môže byť aj olivový, alebo rybací. Alebo ľanové semienka, tie sú tiež dosť mastné a zdravé

Zora W. A vieš, že mne ten ekrazit 99%-ný chutí? Po bratskom (či sesterskom?) rozdelení sa so širokým okolím som ale dospela k záveru, aj ty mi to potvrdzuješ, že som asi jediná v šírom svete, možno aj vesmíre, kto si ten takmer 100%-ný zázrak ešte aj s radosťou ešte určite šupne do nákupného košíka. (Fakt to tu nechcem pitvať a možno zbytočne, ale vďaka mojej polovičke, ktorá oblubuje čoko, máme v “komôrke” na tmavom utajenom mieste vážne čokoládu – obyčajnú, ktorá má menej kalórií ako tá “naša xy-%-ná”. Tak ktorú si potom vybrať, hm? Pozerať na tie kcal, alebo na tie percentá? No dobre, prestanem s tým, asi na tých pár kcal rozdielu skutočne nezáleží a rozhodujúca je kvalita – teda viac kakaa. Ups, no ako pekne som si sama odpovedala = vybavené.)

Dobre, od piškót si ma takmer odradil s:-) s:-)

Neviem, čo to so mnou a s tými orechami môže byť, ale po úprave stravy takmer pred 2 rokmi a po schudnutí som oveľa citlivejšia na tuky, aspoň niektoré – mám po nich ťažký žalúdok, neviem to presne opísať, skoro mi až príde zle. Mastné jedlá samozrejme nekonzumujem (vyprážané, hranolky, salámy, paštéty a pod. neexist!!!). Ale pred časom som si povedala, že po dllllhej dobe vedome zhreším malým zablúdením do cukrárne… no a tá mastné plnka mi opäť zanechala pocit v žalúdky rovnaký, ako po tých orieškoch. Podľa mojej kolegyni to bol excelentný krémeš. Preto usudzujem, že :-/
Na šaláty z čerstvej zeleniny si občas uštedrým pár kvapiek olivového oleja, aj na postrúhanú mrkvu (že áno, vitamíny A, D, E, K)aj losos sem-tam nechýba, čo je pomerne mastná rybenka. Takýto tuk mi problém nerobí. Takže nebude to so mnou až také zlé…
Ups, ľanový som neskúšala. Treba?

EvaEva Mirko: Kľudne nás pozdravuj ako húfik Evičiek x-), Eviniek :-%, Evuliek :jo, Evovníkov ) … Všetky sme Tvoje fanynky, len či vieš, ktorá je ktorá :S

Miro Vesely Zora W: Aj horká čokoláda má energiu, ale malo by to byť menej, ako pri bežnej mliečnej. Ako píše Eva (jedna aj druhá) – tú tabuľku dve za deň netreba vôbec brať do úvahy. Nech má trebárs hneď 10 grqamov, to je energie asi 220 kJ. Ak chudneš, nedávaj si denne s:-) s:-) A ak ti ide o čokoládu a nie jej sladkosť, dá sa kúpiť 99% ekrazit. Je to naozaj horké. 30 gramová stojí 60 korún. Efekt spraví a určite nepriberieš. Mne nechutí, ja radšej 86% tá je aspoň trocha mastná a sladká s:-) s:-)
Q-) Ale pokojne si občas daj kúsok čokolády, určite neublíži. Nie nalačno, najlepšie po niečom riedkom, napríklad po zelenine.

Piškóty by som ale odporúčal úplne vynechať, lebo je to samé sadlo a cukor…

Zora na orechy môžeš byť alergická, to je potom nemilé. Niekedy je to len alergia na mizerné orechy splesneté. Skús iné mastné, v najhoršom aspoň chlíp ľanový a rybací olej. A veľa ľanových semien.

Slovenčina: keďže tu máme dve evy, ako mám napísať v množnom čísle že zdravím húfik Ev? Alebo Év? s:-) s:-)

evak Zora,
presne tak v udrziavacej faze. Teraz by sme ten cukor mali ozaj obmedzit na minimum. Tiez sledujem jednotlive potraviny v obchode, v podstate polotovary, ako pizza apod., ktore staci len hodit do rury, maju energie neuveritelne vela. Tak si radsej kupim zeleninu a nejake maso, syr, z toho sa aj najem aj telo ma, co potrebuje. A nejako si potom tolko ani neziada to sladke. Aj ked, priznam, mam teraz nejake blbe obdobie, chute ma len tak obchadzaju, tak je to tazsie. Ale je to len o zvyku;). A tukmi sa v potravinach tiez az tak netrap, aj tie su potrebne, pokial sa ovsem nestravujes stylom klobasa, slanina, kilo orechov na posedenie a pod., to zas nie. V niektorom Mirovom clanku som citala spravny postreh, ze pri normalnej zmene stravy zistis, kolko toho mozes jest, vobec nie ako predtym, ze clovek mal pocit, ze aj z rozku pribral. Je to presne o kvantite a aby nas to nedeptalo tak aby to bolo aj pestre. Drzim prsty, nech Ti to pekne ide dalej.

evak Zora W – tiez si myslim, ze az tak do bodky riesit nemusis tie kalorie . Pokial tu cokoladu nejes kazdy den a hned razom celu, tak by to malo byt v poho. Tiez som si minule kupila v obchode makky roztieratelny syr, light, super zdravy “podla popisov” s minimom kalorii – parada, akurat mi vobec nechutil, takze som si to jedlo ani tak neuzila. A uz si ho urcite nekupim. Podobne je to i s jogurtmi napr.. Vo vyrobe znizia napr. tuky v nejakej potravine, ale tu chut musia niecim nahradit (velmi casto cukrom), a v konecnom dosledku je to este horsie. Takze pokial je vsetko s mierou, tak preco nie? Potom uz len odhadnut tu mieru a neprehnat to.

EvaEva Ahoj Zorka, možno Ti tu niekto poradí odbornejšie, ale ja si myslím, že si vystovávať závislosť na sladkom. Vobec sa nezaoberaj tak detailne energiou čokolády. Ak máš chuť, tak si tie 2 gr daj. Keď je čokoláda drahá, zvyčajne je aj “pravá”. V celkovom súčte denného príjmu to nemôže mať význam. Myslím, že väčší význam to má pre Tvoju psychiku a tomu by som sa venovala, prečo tomu tak je. A s tými piškótmi s jogurtom… no, neviem. Piškóty by som vôbec neriešila a vôbec ich nekupovala. Prázdne kalórie treba vymeniť za niečo prospešné, napr. si daj do jogurtu lyžičku kokosovej múčky a uvidíš tú lahodu, navyše kokos obsahuje veľa železa. Alebo lyžička posekaných (pomletých) vlašských orechov v jogurte je výborné jedlo. Strúhané horúce jabĺčko v mikrovlnke s ovsennými vločkami a posekanými orechami, hrozienkami – vynikajúce horúce jedlo, harmonizujúce hlavne večer. Prísady s mierou, to je jasné. A o zdravé “sladkosti” máš postarané.

Zora W. Pekný deň vo spolok,

zaujímal by ma váš názor, zároveň potrebujem poradiť s niečím, nad čím si už hodnú chvíľu lámem hlavu… hold, a sama to nerozlúsknem.
Raz do mesiaca si doprajem kocku kvalitnej horkej čokolády. T.j. 70%-nú a viac. Lenže: všimla som si, že takáto kvalitná horká má okolo 2300 KJ, bio a viac percentná dokonca 2500. Oproti “obyčajnej” horkej, kde sa percentá ani neuvádzajú (ledva 40 môže mať?), ktorá má tých Kj podstatne menej – 2100. Ktorú si vybrať??? Riadiť sa odporúčaním, že keď už zhrešiť kúskom čokolády, tak jedine horkou a kvalitnou, alebo pozerať na kcal?
Rovnakú dilemu zažívam pri kupovaní piškót (2 – 3 si občas rozdrobím do nízkotučného jogurtu). Dajú sa kúpiť celozrnné dia piškéty, ktoré, ako na potvoru majú viac kcal ako obyčajné detské z bielej múky a s cukrom. Ktoré vybrať? Tie nezdravé ale menej kalorickejšie? Keď vieme, že biela múka má vyský GI, o rafinovanom cukre ani nehovoriac.
Ďakujem za každý názor a len dodávam, že sa snažím racionálne nielen stravovať, a zároveň mi ide aj o schudnutie posledných kíl (resp. pár znovunabratých kíl).
Ďakujem.